tisdag 15 januari 2013

träning och förkylning

Till Idrottsgalan igår slängde jag ihop lite proteinbollar. Med inspiration från ett annat recept höftade jag ihop dessa.
Blandade havregryn, det HÄR proteinpulver med chokladsmak, lite kakao, lite linfrön i en bunke. Klickade i kesella, ca 2 msk, tills det blev en rullvänlig smet. Sen rullade jag bollarna i kokos.

De smakade nästan som riktiga chokladbollar. Himla goda i alla fall och ganska mättsamma med. Perfekt som mellis eller snacks en mysig kväll.


Igår var meningen att jag skulle köra igång med mitt nya tränigsschema och min nya träningsresa. Jag trotsade förkylningen och gick till gymmet ändå. Passet blev hyfsat bra men kände ändå att jag nog skulle vilat ändå. Så idag blev en vilodag och imorgon med eftersom vi har kvällsmöte på jobbet... 
Blir så besviken, var ju taggad på att köra igång ordentligt nu. 
Men att lyssna på kroppen är oerhört viktigt!

Ryggformen igår. 
Tanken är i alla fall att hela kroppen ska köras igenom två gånger på en vecka, fördelat på fem pass. Viktmål finns på en utvald muskelgrupp varje pass, till exempel vid latsdrag, knäböj, chins och hantelpress. 
Även två cardio pass är inplanerade och här är det intervaller som gäller. Intensiva sådana. 
Jag, tillsammans med min PT (världens bästa sambo), har satt upp ett fyra veckors schema med uppsatta mål. Efter fyra veckor är det utvärdering och fortsättning. 

Min mål för de fyra första veckorna är, förutom vilka vikter jag ska lyfta när perioden är slut är:
-5 pass/veckan
-2 chins 
-sockerutmaning söndag-torsdag

Nu håller jag tummarna för att förkylningen vill ge med sig så jag kan köra på!!
KRAM


8 kommentarer:

Kia sa...

Visst är det typiskt att man ska bli sjuk när man ska sätta igång! Har precis varit ute och sprungit. Var tungt idag speciellt när varje steg glider bakåt i backen. : ) Mitt mål är att springa 2 dar i veckan, boxning onsdagar, cirkelträning lördagar sen blir det lite plankor och rockande här hemma.

Ha det toppen och krya på dig!
Kram Kia

Madeleine Berglund sa...

Intressanta chokladbollar, måste testa någon gång:)

Johanna sa...

Typiskt att dra på sig en förkylning nu, hoppas den går över fort! Och lycka till med dina nya mål, jag är imponerad över din disciplin, grymt!

Linda sa...

Jag skickar en fråga till dig angående min intervallträning på löpbandet. Har frågat hos en annan bloggerska också men det är ju aldrig fel att få två utlåtanden. :)
När jag nu känner mig starkare är det bättre att öka antalet intervaller, kör nu 4 min löpning och 1 min gång totalt 25 min, eller ska jag istället öka hastigheten?

Hoppas att du känner dig hundra bra snart så att du kan köra igång ordentligt.

Kram Linda

FruNeroLindström sa...

Gud så kul. Jag har kommit igång lite med gym nu igen när jag börjat jobba, så blir ett pass överkropp + baksida lår 1 gång i veckan nu när jag inte hinner hemmaträningen på samma vis. Och så mammaträningen och gympan. Sen måste jag försöka få igång J lite med. Så förhoppning is 3 tyngre och sen 2 lite lättare pass i veckan nu.

De där bollarna lät inte fel.
Hoppas du kryr på dig fort så det vänder i dörren nu. Ha en musig onsdag. Kram Malin

Sofi sa...

Hej vännen!
De där bollarna såg goda ut!
Typiskt att bli förkyld nu när du ska gå in i en ny träningsperiod, duktigt du är förresten med din träning!
Fin rygg också!:)
Här går det åt rätt håll, jag är feberfri idag men fortfarande riktigt förkyld och hostig så det blir vila i några dagar till.

Vet du om du kan den 9 feb än?

Ha det gott!

Kram på dig

Villa Carl Larsson sa...

Du är så otroligt flitig och duktig med din träning. Jag känner som du, så otroligt typiskt att när man är som mest taggad går man och blir sjuk. Jag skulle ju köra skiten ur mig på Friskis i veckan då de har provträning denna veckan men det blev ju inget med det. Jo ett pass i måndags som jag har sjuk träningsvärk utav men jag är sååå sugen på att träna i morgon kväll som det var planerat men icke. Bara att vila och lyssna på kroppen som du säger. Helt sant!

Men jag får ta igen det när jag blir frisk, så fort tillfälle ges.

Jag har ju tyvärr fått tacka nej till bloggträffen redan då S måste jobba då. Det är minst lika typiskt. Men vad gör man. Nån måste ju ta hand om lillen också. Det får bli en annan gång. Men jag såg så fram emot det.

Kram kram Josefin

s p i n d e l t j e j e n (och livet som nybliven mamma) sa...

Shit vad duktig du är!! :)
Tänkte ju börja träna lite lätt förra veckan igen men är förkyld nu när jag äntligen FÅR träna =( Så nu satsar jag på nästa vecka, vill ju röra lite på fläsket innan semestern, har en stor degmage full med bristningar just nu ;)
Kramisar!