torsdag 11 april 2013

mellanmålsbollar

Jag bara måste ge er receptet mellanmålsbollarna jag gjorde till helgens bloggträff. Med inspiration från andra recept höftade jag ihop mina egna. Tycker det är grymt kul att prova sig fram i köket. Och oftast brukar det ju faktiskt bli ganska bra.

Grunden till dom här bollarna ser ut så här: (på ett ungefär):
1 dl havregryn, 1 dl hasselnötsmjöl (går bra med mer havregryn eller mandelmjöl med), ½ dl fin hackad mandel, 2-3 msk kakao och 1-2 tsk linfrön samt vätska så det blir en rullvänlig smet (runt ½dl).

I helgen gjorde jag två varianter. En med fikon, kaffe (som vätska), kanel och vanilj och en med aprikoser, kardemumma och kanel. Men här sätter fantasin inga gränser.
Finhacka frukten och krydda med det du vill. Ca 3 tsk kryddor.

Jag tycker dessa blir supersmarriga. Perfekta som mellis. De innehåller i princip inget protein men bra kolhydrater i form av havregrynen och bra fett i mandeln och nötterna. Lite fruktsocker från frukten piggar upp. Två bollar och ett ägg skulle jag säga är ett perfekt mellis!

Prova vetja! :)

Ha en fin torsdag kära vänner! Snart helg igen.

KRAM

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det skall jag sannerligen göra!!:) Dina var smarriga och kändes väldigt fräscha! Tack så mycket för att du skrev ihop detta inlägget! Kram!!

Sofi sa...

Hej vännen!

De var supergoda!
G tyckte också det var jättegoda "du lovar väl att det inte är något socker i?" frågade han ju såklart först;)

Ha en fin dag nu vännen!

Kram på dig

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej!

Håller med dig och de andra. De var smarriga. Och ett plus i kanten att de är nyttiga. Sånt gillar vi.

Har du haft en bra dag?
Vi har spenderat dagen hos min faster. Druckit massvis av kaffe, pratat, lekt i lekparken och ätit lunch.

Nu vaknade S till. Så vi får höras. Kramen!

Villa Carl Larsson sa...

Mums alla gånger!!! Bra substitut för sötgalna som jag hmm haha. Tack för receptet. Ska se om jag reder ut det :)
Vilket fint porslin. Jag suktar!! Hihi
Kram

FruNeroLindström sa...

Ska det stå hasselnötsmjölk?? Mjöl va?
Åh, ska ju ta tag i mig själv sen och testa alla dina smarriga recept. Just nu läggs dock allt sådant på hög så. Men sen när jag går hem hinner jag kanske stå och experimentera lite i köket.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Du är grym. Men vad du bygger upp min motivation att få utmana sig i chins sen bär bebisen är ute ;)
Då ska det tränas på det.
All styrketräning nu är ju mer bibehålla/underhålla/habeliterande för att kroppen ska orka. Saknar att få pressa mig. Men är samtidigt otroligt glad att jag kan träna på som jag gör.

Nja, förkylningen känns veken bättre eller sämre så idag testar jag ett pass på gymmet igen.

Hoppas du får en riktigt skön fredag. Kramar

Felicia - In Melbourne Australia sa...

Åh det här ska jag pröva någon dag, Tackar för tipset!

Junitjej sa...

Så smaskigt!